Skip to content

Bästa müslin

17 april, 2013

För många år sedan (tror det var 2004 eller 2005) tittade jag på programmet ”Tjockholmen”, vilket var ett svenskt bantningsprogram. Där förekom det en hemgjord müsli som rostas i ugnen. Eftersom jag har den egenheten att jag avskyr russin (och annan torkad frukt) i müsli och samtidigt gärna vill ha nötter och frön i den (vilket sällan finns i de fruktfria varianterna) bestämde jag mig genast för att testa. Sen var jag fast! Jag åt den här müslin till frukost dagligen i flera år, men sedan tappade jag orken och hade inte gjort den på väldigt länge när jag för några veckor sedan gjorde den igen. Vilken skillnad det är mot en köpemüsli!

Ingredienser:
(7dl) Rågflingor
(7dl) Fiberhavregryn
(1dl) Vetegroddar
(1dl) Havrekli
(1dl) Krossade linfrön
(1dl) Solrosfrön
(200g) Hackad mandel (eller (200g) Hackade hasselnötter)
Kanel (mycket!)
Kardemumma (efter behag)
(2msk) Rapsolja
(1dl) Vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke (eller direkt i en långpanna). Häll över vattnet och oljan, ungefär hälften, och blanda runt. Häll över resten av vattnet och oljan och blanda runt igen. Bred ut på en plåt och rosta i ugnen på 175 grader i 20 minuter (rör i den efter 10 minuter). Låt svalna och förvara i en lufttät burk.

Måtten är en riktlinje, jag blandar alltid lite på en höft och med tiden har det blivit mer av ”gottigheterna” i förhållande till flingorna. Jag brukar också ”smula” blandningen men om man vill ha lite större klumpar kan man låta bli. I senaste omgången hade jag både mandlar och nötter, samt valnötter och pumpafrön (det är också gott med kokos i!).

Själv gillar jag att den är helt osötad, men vill man ha en liten sötma kan man blanda i lite flytande honung samtidigt som man har i oljan och vattnet. Man lär kunna ha russin eller annan torkad frukt i också, men den ska isåfall läggas i när müslin är färdig.

2 kommentarer leave one →
  1. 18 april, 2013 17:25

    Reblogged this on Gealachs Blogg.

  2. 16 december, 2014 21:41

    Hej

    Jag har en tävling i min blogg nu, i samarbete med underbara Beach House Company. Tävlingen avslutas imorgon kl 13! http://blogg.alltforforaldrar.se/drommenom11barn/2014/12/14/julkalendertavling-14-december-3-advent/

    Vinstvärde 749kr/vinnare, tre vinnare i samma tävling!

    Kommer nya tävlingar VARJE DAG nu 🙂

Kommentera

