Skip to content

Marängdekorera ditt kök

31 mars, 2012

Såhär en grå och snöig dag kanske det kan passa med lite pyssel? Jag har ett tips som för vilket kök som helst lite mer sockersött och fluffigt. Varför inte marängdekorera det? Matchar ju snön ute om du gör det i vitt, annars kan du pigga upp dig med en glad vårfärg. Nåväl, det här är vad du behöver:

Ingredienser till macarons, samt ett bra recept (jag använder det här men gör en dubbel sats)
Ett kök
Ett köksbord (förbered med bakplåtspapperstäckta plåtar på bordet)
En katt (det går förmodligen bra med vilken som helst, men det får gärna vara en lite yngre katt och den måste vara nyfiken) Jag använde den här katten:

image

Gör såhär:
Vänta tills du varit ensam hemma i två veckor eller så. Välj en lämplig fredagkväll. Låt bli att leka med katten så att den är riktigt understimulerad. Följ noga alla steg i macaronsreceptet (särskilt det om att sikta mandelmjölet två gånger!). Viktigt: ignorera katten om den jamar och vill ha uppmärksamhet! Ställ dig vid köksbordet för att spritsa ut macaronerna på de förberedda plåtarna. Lyssna gärna på radio samtidigt så att du är helt i din egen värld. När du spritsat två plåtar är katten förhoppningsvis såpass uttråkad att den hoppar upp på bordet, landar rakt i en av plåtarna och far iväg som ett yrväder medan du skriker. Grattis! Du har nu ett kök dekorerat med maräng. Och en kladdig katt. Enjoy!

8 kommentarer leave one →
  1. 31 mars, 2012 11:02

    Testar

  2. 31 mars, 2012 11:32

    Undra på att det går dåligt med tillverkningen! Men det låter ju som om du nu har kommit på knepet – tack för en stunds underhållning och ett leende. Det hade nog varit kul att se. 🙂

  3. 31 mars, 2012 17:22

    Ojojoj, blir riktigt glad att kaninen inte kan hoppa riktigt så högt, för om han kunde skulle han garanterat göra det…

  4. 1 april, 2012 18:49

    *hahaaaaaa* Vilken underbar beskrivning på hur man gör. 🙂 Kan riktigt leva mig in i hur du kände det när katten for omkring i köket. Själv vet jag exakt hur man ska gå tillväga om man vill måla taket med deg, men det kan vi ta en annan gång. 😉

    Jag stratifierade inte fröna till martonen. satte bara ner dem i såjord, vattnade lite och väntade. Fast fröerna hade jag i och för sig samlat ihop själv… Tror jag har kvar några om du vill ha. Kan kolla i gömmorna i morgon.

  5. 18 april, 2012 10:44

    Hmm, smörkrämen grynig? Det har aldrig hänt mig.. Vad gör du för recept i så fall? Mina smörkrämer har alltid hållt flera månader i frysen, eller ja..iaf 2 månader, så mkt längre finns de nog inte kvar *fniss* Men ja, du ska ALLTID göra klart macaronsen, dvs sätta ihop dem med smörkräm och låta dem stå i kylen i 1 dygn innan du fryser in dem! 🙂

  6. 18 april, 2012 14:30

    Hahahahahahaha! Gud jag dör av skratt! XD

    Katter är bra till det mesta. Själv fick jag en badbassäng i vardagsrummet för någon vecka sedan när en av mina katter fick för sig att hoppa i badkaret när jag badade.
    Och jag som alltid velat ha en pool innomhus! 😀

  7. 16 juni, 2012 10:45

    Hej hej. Läste dina kommentarer hos Ekonördarna på Lyckobacken och blev nyfiken. Bloggar du inte alls nu? Var kan man följa dig då?

    • 18 juni, 2012 10:02

      Jag bloggar lite upp och ner 🙂 Eftersom jag lider av hypersomni, som innebär att man är sjukligt sömnig och trött, har jag inte riktigt haft energi att blogga den senaste tiden. Dock har jag nu fått testa en medicin som jag hoppas ska hjälpa och då kanske jag orkar blogga igen.

Kommentera

