Skip to content

På upptäcktsfärd

29 mars, 2012

image

Det är snart ett år sedan vi flyttade in i vårt älskade hus, men eftersom vi flyttade in i maj har vi fortfarande inte sett allt som de olika årstiderna har att erbjuda. När kvällarna är ljusa och vädret är vackert som det varit de senaste dagarna kan jag inte låta bli att ta en liten runda i trädgården innan jag går in, hur trött jag än är. Så också idag, när jag belönades med den förtjusande lilla snödroppen ovan. Jag älskar vanliga snödroppar, men den här, den är något alldeles extra! Det är en förädlad sort och det finns endast en, så jag hoppas innerligt att den sprider sig (och jag ska definitivt se till att gräva upp och plantera om den om vi gör den där dräneringen…).

image

På norrsidan av huset, bredvid trappen, växer det några julrosor. De har däremot spritt sig! De verkar trivas ypperligt men ska nog ändå flyttas, precis som rhododendronbuskarna som för en tynande tillvaro intill husväggen (inte mycket sol där inte!). Jag älskar julrosor och vill gärna utöka samlingen med en eller ett par riktigt mörkblommande sorter, och gärna en limegrön. I samma rabatt kommer det upp gröna små spjut i form av påskliljor.

Längs med gräsmattans kant börjar tulpanerna jag planterade i höstas att komma upp och ett och annat tulpan- och påskliljeblad skjuter upp på mer oväntade ställen – i liljerabatten, under träden vid sandlådan och under lönnen vid tomtgränsen. Till och med rabarbern har visat sig, i form av röda kulor som tittar upp ur jorden. Åh, det är så fantastiskt, om än en smula skrämmande, att ha en alldeles egen trädgård!

One Comment leave one →
  1. 19 april, 2012 20:02

    Underbart med vår!

Kommentera

