Skip to content

Bästa semlorna

22 februari, 2012

image

Både maken och jag älskar semlor, och djuren slickar villigt i sig vispad grädde om tillfälle erbjuds (helst från en fingertopp, såklart, fint ska det vara, men Sam kan minsann tänka sig att slicka vispen också!). Därför är årets semmelbak minst lika heligt som kanelbullebaket på somrarna och pepparkaksbaket till jul. I år testade jag ett helt nytt recept, nämligen det här, och vilka semlor det blev! Luftiga med stabil, mjuk skorpa och perfekt tuggmotstånd, och detta trots att jag gjorde fel konstant genom hela baket.

image

Först bestämde jag mig för att baka dubbel sats men glömde bort det lagom tills att mjölet skulle ner i fördegen, så där tog jag bara hälften. I med mer mjöl senare, med andra ord. Sedan glömde jag äggen, vilket gjorde att jag hade en rätt styv deg som absolut inte ville låta min hushållsassistent knåda in ägg. Det var bara att byta till elvisp och degkrokar men efter en stund med dem hade jag en jättefin deg. Under jäsningen var det dessutom Någon (jag nämner inga namn men den huvudmisstänkte finns på bild här ovan) som bestämt sig för att omforma semlorna lite genom att promenera runt på bakduken (vi jagar ner katterna om de till äventyrs vågar sig upp på köksbänken så att vi ser det, men när vi inte är där kan vi ju ingenting göra).

4 kommentarer leave one →
  1. 23 februari, 2012 18:21

    Sv; Ja jag med, håll tummarna för att vi ramlar åp drömhuset SNART!

    Vilken bild, åhh det verkligen värmer i hjärtat!! 🙂 Sötnosen som slicker grädde från vispen!

  2. 28 februari, 2012 21:39

    SV; Du får försöka med ljusgrått eller ngt iaf 😉 Jag har lite svart..mest jackor, några skor och kavajer.. Annars är det dåligt med svart 😉

  3. 20 mars, 2012 19:29

    Sv; Jaså, är det så. Jag är så bestämd och envis så jag är helt inställd på sekelskifts hus och inget annat duger. Men börjar faktistk fundera på om bygga eget inte är ett bra alternativ. Nåja, den som lever får se! 😛

    Hoppas macaronsen gick bra, kan ju vara ett mindre helvete! 😛

    Kram Mary

  4. 13 april, 2012 16:20

    Åååh!! Vilken gullig katt! ^^

Kommentera

