Skip to content

Svärmors äppelkaka

30 januari, 2012

Maken har länge pratat om äppelkakan hans mor brukar göra (och som jag aldrig ätit under våra sex och ett halvt år tillsammans) och eftersom vi fortfarande har en back med tämligen rynkiga äpplen i matkällaren bestämde vi oss för att be om receptet och laga denna mytomspunna kaka. Och gissa om den blev lyckad! Pajskalet blev smuligt och frasigt, äpplena var smakrika och söta, och äggstanningen låg som ett lock över alltihop och gav varje tugga en liten extra dimension. Våra äpplen passade utmärkt till denna kaka eftersom de är väldigt söta och saftiga i sig själva – har man en annan äppelsort tror jag att man kan behöva lite mer socker i fyllningen.

Man börjar med att göra en mördeg:
4 dl vetemjöl
½ dl socker
200g smör
1 äggula
Hackas ihop i matberedare (tillsätt lite vatten om den inte går ihop), trycks ihop till en boll och får vila i kyl i en halvtimme. Kavla ut (bästa tricket är att kavla ut degen mellan två bitar plastfolie) och klä en form med höga kanter. Förgrädda i 200 grader tills skalet fått lite färg (picka gärna botten med gaffel och använd alla knep du kan för att få kanten att inte sjunka ner – det glömde jag…).

När pajskalet är klart skalar och river man äpplen och fyller pajskalet till lagom höjd (jag använde fem äpplen till min springform från IKEA). Sedan är det dags för klegget:
2 dl (en burk) crème fraîche
1 dl kesella
1 ägg
½-1 dl socker (jag tog ½ dl pga söta äpplen)
1 nypa salt
lite vaniljsocker (vilket jag inte hade så det blev utan, funkade utmärkt)
Ingredienserna vispas ihop till en slät smet och hälls över äppelraspet. In i ugnen och grädda (200 grader) tills kakan ”stannat” och fått färg. Tid har jag ingen aning om, men 20-30 min kanske?

Kakan ska gärna svalna lite men kan ätas varm, halvljummen och kylskåpskall.

2 kommentarer leave one →
  1. 30 januari, 2012 16:53

    Låter som ett recept jag kan knycka med mig 🙂

  2. malin permalink
    3 februari, 2012 20:46

    jag har nog aldrig ätit den, vad jag kan minnas. men om det är mammuts, så borde den ju vara bra, tysk kaka och så :). ska testa nån dag.
    kram
    /malin

Kommentera

