Skip to content

Söndagar

29 januari, 2012
tags: , ,

Jag gillar inte söndagar. De brukar vara fyllda av allt det där man måste göra innan den nya arbetsveckan börjar och jag har alltid känslan av att helgen har varit alldeles för kort, oavsett vad jag hunnit med eller gjort. Idag känns det dock lite bättre än vanligt eftersom de stora målen uppfyllts – övningskörning, besök på plantagen, omplantering av växter och strykning.

Övningskörningen går bättre och bättre, och även om jag har en bit kvar till det efterlängtade körkortet känns det inte alls som en omöjlighet, vilket det gjorde ett tag där innan jul. Jag övar och övar och försöker köra så ofta jag kan. Eftersom maken är min handledare kan jag ta en del av ”vardagskörningen” och på så sätt försätts jag i situationer av alla möjliga slag och körningen blir väldigt varierad. Igår körde jag till närmsta stora stad, t ex, och fick öva på motorväg, rondeller, parkering och knepiga situationer med andra trafikanter. Målet var (för min del åtminstone!) Plantagen, där jag plockade åt mig såjord, blomjord, lite krukor, två pluggboxar och en liten gullranka. Nu väntar jag med spänning på att få hem alla fröer från Odla.nu och Runåbergs! Maken botaniserade bland fröerna och plockade åt sig sockerärter och en tjusig tomatsort.

Lördagens höjdpunkt var ändå middagen – vi grävde fram renytterfilé och lingon ur frysen och medan jag lagade potatisgratäng kokade maken lingon- och rödlökschutney och stekte ren. Fullkomligt ljuvligt smakade det! Vi är ena riktiga lyxputtar när det gäller mat, men det betyder inte att vi äter dyrt och fint jämt, utan att vi gärna lägger lite extra på bra råvaror och har tid att laga ”riktig” mat. Idag åt vi till exempel mycket billigt: tomatsoppa med potatis, gjord på bland annat lammbuljongen som blev över efter fredagens middag.

Så det är bäst att jag känner mig nöjd nu, istället för att tänka på det jag inte gjort!

No comments yet

Kommentera

