Skip to content

Pannkakor

16 december, 2011

image

Igår var det torsdag, och av tradition (eller ohejdad vana?) gjorde jag pannkakor. Maken var inte hemma så någon ärtsoppa blev det inte. Jag köpte min pannkakslagg på Skeppshults fabriksutförsäljning i somras och har använt den ett par gånger, men det är först nu det börjar bli ordning på den. En gjutjärnspanna behöver ju ”stekas in” innan den börjar fungera optimalt.

När jag bodde hemma åt vi pannkakor en gång i veckan, och mamma försökte desperat göra dem nyttigare eftersom hon och pappa misslyckats med att få oss att fylla dem med nyttiga saker. Således har jag testat pannkakor med grahamsmjöl, rivna morötter och annat. Funkar förvånansvärt bra. När jag flyttade hemifrån fortsatte jag traditionen och jag kan med stolthet säga att jag idag är något av en mästare på att steka pannkakor, förutsatt att jag får använda mitt eget recept och rätt verktyg. Grundreceptet följde med boken ”Pannkakstårtan” av Sven Nordqvist men jah har anpassat det lite:

Pettsonpannkakor enligt Älvan
5 ägg
7 dl mjölk
5 dl mjöl (antingen vetemjöl eller 3 vete, 2 graham)
1 tsk salt

Vispa äggen med saltet och hälften av mjölken. Vispa i mjölet och vispa tills det är en slät smet utan klumpar. Vispa i den återstående mjölken.

Hemligheten med mina pannkakor är smöret. Jag smälter en stor klump smör i laggen och häller sedan det smälta smöret i smeten. Med smör i smeten behöver man inte smöra mellan varje pannkaka (förutsatt att man har en bra panna).

One Comment leave one →
  1. 19 december, 2011 16:34

    Nej, hoppade du ärtsoppan! Den som är det godaste 🙂
    Fast pannkakor med sylt och vispad grädde är inte så toligt det heller. Kan inte övertyga min man om att det är mat bara. Han tycker det är efterrätt…tss

Kommentera

