Skip to content

Helgpyssel

7 december, 2011

Kransingredienser

Jag vägrar att kalla det julpyssel, för det här är något som ska ge oss glädje ända till våren! Av bilden ovan kan man nog gissa precis vad jag pysslade ihop i lördags, medan saffransdegen jäste. Eftersom det brukar gå att hitta beskrivningar på hur man gör dörrkransar i var och varannan inredningstidning såhär års tog jag inga bilder av själva processen, men av materialet och slutresultatet!

Eftersom vi har väldigt mycket barrväxter i vår trädgård kunde jag klippa hejvilt och få lite olika sorters grenar med mig in. Dock har vi ingen gran, så där kom lite köpt granris väl till pass. Det här är vad man behöver:

– sekatör
– sax
– avbitartång
– grön ståltråd
– lite styvare ståltråd
– halmstomme
– handskar (om man jobbar med enris)
– dekorationer

Jag började med att klippa mina kvistar i lagom stora bitar. Då jag (som vanligt) plockat lite mindre material än vad jag behövde för att få en krans helt i enris varvade jag det med granriset. Man gör lagom stora ”buketter” av riset som man sedan lindar fast med den gröna ståltråden. När jag hade täckt hela kransen fäste jag ståltråden på baksidan och gjorde en ögla att hänga upp kransen i av änden. Sedan började det roliga, att dekorera! Jag tog kvistar av cypress som jag la ut ovanpå kransen och satte fast med U-formade bitar av lite styvare ståltråd (de måste vara långa nog att gå ner i halmstommen). Sedan satte jag fast lärkkottar längs den nedre halvan och en röd rosett högst upp. Färdigt! Inte världens mest flashiga, men jag är nöjd med resultatet, särskilt med tanke på att det var evigheter sedan jag gjorde en krans sist.

Dörrkrans

4 kommentarer leave one →
  1. 13 december, 2011 16:15

    Men vad fin! Nu blev jag sugen själv på att göra en ordentlig krans till dörren, jag har bara ett hjärta som hänger där som jag knåpade ihop förra året.

    Hoppas vi ses på tåget ner till Malmö i februari 😉

    /Linnéa
    Uppsala-bo och Emma-fan

    • 16 december, 2011 09:17

      Tack!
      Vi får se hur det blir med tåget, jag jobbar och kommer antingen åka från sthlm på fredagen, eller från Uppsala på lördagen.

  2. 14 december, 2011 12:35

    Håller med Linnea, den var jättefin. Synd bara att jag hatar att pyssla…ge mig en bulldeg istället 😉

    Hoopas vi ses på tåget ner vi också, jag hade tänkt boka och åka 16-17-tiden på fredag och hemåt vid 12 på söndag.
    Mejla mig om du vill åka med samma tåg!

    /ia likväl Emma-fan

    • 16 december, 2011 09:19

      Tack 🙂 Jag gillar bulldegar också, men pysslet sitter liksom i fingrarna efter ett antal år som extrahjälp i blomsteraffär.

      Det vore ju jättekul att åka med samma tåg, måste fundera en liten stund på om plånboken orkar två nätter på hotell…

Kommentera

