Skip to content

Om väggar kunde tala…

30 november, 2011

När vi flyttade in i vårt hus fick jag välja vilket rum jag ville ha som hobbyrum. För mig var valet rätt självklart eftersom den som fick det stora hobbyrummet också skulle få gästsängen, spelbordet och alla sällskapsspel i sitt rum. För mig är det viktigt att ha något alldeles eget, så det blev det lilla.

Redan under visningen hade jag noterat att tapeten släppt lite i en av skarvarna. När huset äntligen var vårt var jag så nyfiken att jag bara var tvungen att titta om jag kunde se något av tapeten därunder. Så jag pillade upp den lite och vips stod jag med en bit renoveringstapet i handen. När jag väl börjat kunde jag inte sluta och till slut hade en fantastisk skatt uppenbarat sig på väggen. Tyvärr går den inte att rädda men jag har förevigat den och dessutom sparat en stor bit att rama in och hänga upp som tavla. Det är något mycket Beskowskt över denna fina barnkammartapet och då det inte finns mer än tre lager tapet under den misstänker jag att den är gammal. Huset byggdes 1940 (vi har dessutom hittat tidningspapper under det understa tapetlagret, mycket roande läsning!) och den här tapeten är gissningsvis från 50- eller 60-talet. Drömmen vore förstås att hitta några rullar av tapeten på vinden och låta rummet återuppstå, men det är knappast troligt att det finns något däruppe så det får förbli en dröm. Dock är planen att låta rummet andas lite femtiotal när det väl blir renoverat. Men det är en senare historia.

2 kommentarer leave one →
  1. 30 november, 2011 10:10

    Den är mycket fin, men nog skulle den kunna vara 40-tal?

    • 30 november, 2011 11:51

      Mycket möjligt, jag är inte så vansinnigt bra på att datera tapeter…

Kommentera

