Skip to content

Hårfint

28 november, 2011

Älvan högst uppe på Mullfjället i juni i år. Åreskutan i bakgrunden.

Vi har en alldeles egen midsommartradition, maken och jag. Den härrör från åren då han arbetade uppe i Östersund. Vi väljer en helg så nära midsommar som möjligt (allra helst själva midsommarhelgen men det kan vara knepigt) och så åker vi upp till mammas och pappas lägenhet i Tegefjäll, varifrån vi sedan tar oss upp på toppen av Mullfjället. Det är en mycket trevlig tradition om än en smula ansträngande. Nu i somras var vädret fantastiskt och uppe på toppen hittade vi en liten mossmatta som såg mycket inbjudande ut. Det blåste rätt mycket, om än varmt, så jag passade på att dra ut pinnen ur håret och låta maken fotografera. Den bästa bilden ser ni ovan.

Jag får ofta frågor om mitt hår när jag har det utsläppt eller flätat. Den i särklass vanligaste är ”Hur länge har du sparat?”. Tja. Det bror ju på hur man ser det. Jag har alltid velat ha långt hår. Någon gång 2002 eller 2003 klippte jag det ordentligt (då var det så kallat BSL, Bra Strap Length, dvs ner till kanten på bh:n) och färgade det rött och det är det som jag räknar som startpunkten för håret så som det är nu. Med lite tålamod och god skötsel når det nu halvvägs ner på låret.

En annan vanlig fråga är om jag aldrig klipper det. Jag klipper mig en till två gånger om året, efter behov. Och då klipper jag sällan mer än ett par centimeter. En del tror att hemligheten med att få långt hår är att aldrig klippa det, medan andra tror att man måste klippa det ofta. Sanningen ligger någonstans mittemellan – det gäller att klippa det så ofta att det inte blir för slitet men också att klippa mindre än det hinner växa på den tiden som gått sedan förra klippningen.

Folk frågar också om det inte är jobbigt att ha så långt hår, och svaret är ett rungande nej! Dock kan jag såhär på vintern önska att jag ibland hade en hårtork för vårt hus är rätt svalt och det gör att det tar extra lång tid för håret att torka.

No comments yet

Kommentera

