Skip to content

Hur gör dom?

12 september, 2011

image

Jag har ju som bekant en hel del att göra just nu. Eftersom jag fortfarande inte kommit in i jobbtakt efter att ha pluggat ganska ointensivt i ett par år misstänker jag att det blir bättre, men jag kan inte låta bli att undra hur folk gör. De hinner jobba och föda barn och blogga och sy, fixa i trädgården och laga mat och träna och loppisfynda. Och så är de välstrukna, ser pigga och fräscha ut, har ett rent hem och välsittande kläder. Medan jag har ångest i garderoben varje morgon, rycker kläderna från torkställningen i farten, viftar undan ångesten över körkort och examen och pensionssparande och ser ut som hejkomochhjälpmig mest jämt.

Jag vet, det är bara i min (ångestfyllda)  fantasi andra människor klarar allt det där – alla som inte har råd med tjänstefolk måste prioritera och jämka och sopa något under mattan. Man får vara glad över det man hinner med. Men den finns ändå där, känslan av borde.

Igår var vi på kattutställning och såg luddtussens mamma nomineras, maken plockade massvis med svamp medan jag fick ihop tre liter lingon, jag övningskörde halva vägen hem och vi hann med både middag och Mozarts Requiem innan sängdags. Låter inte helt illa faktiskt. Det kanske är det som är tricket, att bara se till det man lyckats göra istället för att piska samvetet för det man inte hann med.

3 kommentarer leave one →
  1. 12 september, 2011 15:52

    Jadu, hittar du något svar på hur de gör får du gärna vidarebefordra det till mig…

  2. 13 september, 2011 18:07

    Ja, jisses, hur gör de?! Inte vet jag! Sover väldigt lite? Själv jobbar jag 75%, har iofs rätt lång resväg till jobbet de dagar jag lämnar och hämtar på dagis. Kommer ibland till jobbet och inser att jag bara kom halvvägs med sminkningen eller att jag glömt spraya håret. 😉 Vi köper hem färdig mat oftare än jag vill erkänna men försöker förbättra den med färska grönsaker till åtminstone sonen. Storstädar väldigt sällan men försöker dammsuga och hålla köket rent i alla fall. Men hur orkar folk ha ett aktivt fritidsliv med träning, umgänge med vänner och andra intressen OCKSÅ? Det fattar inte jag…

  3. 19 november, 2011 14:14

    Jag tror man prioriterar och planerar. Eller så gör man som jag, trycker in IKEA-kassar med ovikta kläder i garderoben och stänger dörren när jag inte orkar ta hand om det. Och sen en dag när jag har tid plockar jag ut det och galgar och hänger fint. Man får unna sig att fuska, man måste ju hinna leva lite också!

Kommentera

