Skip to content

Förälskade potatisar

18 juni, 2011

Det här receptet fick jag av pappas kusin Inger för ungefär tolv år sedan, när trädgårdslandet var fullt av spenat och jag inte visste vad jag skulle göra med den. Jag minns att jag tyckte det var vansinnigt gott men kan absolut inte komma ihåg varför jag inte lagat det sedan dess. Så idag, när sommarknytis står på schemat, har jag lagat detta (och ja, det är faktiskt jättegott!).

Förälskade potatisar

färskpotatis
rödlök
färsk spenat
buljong
crème fraîche
salt och peppar

Koka potatisen som vanligt. Möjligen kan man korta koktiden något så att potatisen inte går sönder sen. Hacka rödlöken. Stek den mjuk i mycket smör och olja (jag använde en traktörpanna). Grovhacka/strimla spenaten och lägg ner i pannan och fräs tills den blivit mjukt (och krympt, spenat krymper så mycket när man steker den!). Häll på crème fraîchen (jag använde två burkar den här gången men man får känna sig fram lite). Rör om och lägg i buljongen (jag använder ekologiskt buljongpulver, motsvarande en tärning). Låt puttra lite. Om du har små potatisar kan du använda dem hela, jag skar mina i bitar. Lägg potatisen i geggan och rör runt. Låt puttra en liten stund på svag värme så smakerna sätter sig. Smaka av med salt och peppar.

Jag kan tänka mig oändliga variationer på det här: med vitlök, chili, mangold eller rödbetsblast istället för spenat, med lite fransk senap i… Det är ett perfekt tillbehör till grillat och funkar både varmt och kallt.

One Comment leave one →
  1. 17 juli, 2011 09:06

    Låter gott, det där. Och vilket underbart namn på en maträtt!
    Önskar dig en fin söndag!
    /Anna-Karin

Kommentera

