Skip to content

Om en kryssning

28 mars, 2011

I helgen har jag varit på kryssning med två av de bästa tjejerna som finns. Det var vår kära Morc som hade fått presentkort och bjöd med E och mig på en tur till Tallinn (utan torsk, jag lovar!). Jag har varit på Östersjökryssning förut men inte till Tallinn så för mig var det ganska nytt. Och vad med folk det var överallt! Många verkade vara vana kryssare och på båten verkade de vana vid tokiga svenskar som vill köpa sprit också, för i tax-free-butiken hade de färdiga ”paket” som bestod av ölflak, kylväska och sprit, allt uppställt och färdigt på liten pirra (som ingick i paketet…). E och jag gick runt med stora ögon och Morc fick förklara (dock kan inte hon heller förklara all denna fixering vid sprit).

Vi fick i alla fall en stadig middag (fördelen med buffé är att man alltid kan hitta något man gillar och kan äta sig mätt på) och sedan trillade vi i säng lagom till att diskot öppnade och folk började hälla i sig drinkar. Frukosten avnjöts i fören så vi hade strålande utsikt över Tallinn hela vägen in i hamn.

Sedan började det roliga. Att promenera fram och tillbaka i gränderna i Gamla Stan, känna och klämma på ylle, garn och stickade produkter, smaka brända mandlar, titta på bärnsten osv. Mest gick vi i affärer men vi var också inne i St:Nikolaikyrkan för att titta på den här. Dagen avslutades med att vi spenderade lite pengar i Olde Hansas butik innan vi gick en trappa upp och smorde kråset. Och vilket sätt att smörja kråset på sen! Vi beställde in husets kryddade vita vin som bara var alltför lättdrucket och smaksatt med bland annat kanel. Sedan tog vi in tre förrätter att dela på: torkat älgkött (serverades i litet näsduksknyte), hönsleverpaté (som var mer av en mousse, och smakade gudomligt även för mig som vanligtvis avskyr alla sorters lever) serverat med ångade nybakat nötbröd och lökmarmelad, samt oliver. Tyvärr var det mandel i hönsleverpatén så E kunde varken äta den eller brödet, men då vi sa till fick hon istället rågbröd med fläsk. Allt var naturligtvis ljuvligt gott! Till huvudrätt beställde E en viltgryta som serverades med en kompott på blandade bär och ingefärskokta rotfrukter. Morc beställde and med saffranssås och speltvete och jag ”Divine leg of pork with beer syrup” vilket visade sig vara samma del av grisen som eisbein görs av, men mycket välkryddat och grillat tills det var nästan svart utanpå. Beer syrup visade sig vara en sås på öl och vin (och ngt slags sötningsmedel) och kryddor och den var fantastisk. Även jag fick bärkompott, samt kokta rovor, korngryn och en pepparotscreme. Naturligtvis smakade vi varandras mat och allt var lika gott. Vi avslutade middagen med att dela på en rosenpudding och sedan fick vi ta en taxi ner till båten eftersom vi var både väldigt mätta och lite sena.

Väl ombord testade vi båtens bastu och sedan var vi så slut att vi gick och la oss. Värsta partydjuren! Dock sov jag inte så bra vare sig på dit- eller hemresan (mycket på grund av isen som fick hela fartyget att vibrera) så jag har ägnat dagen åt att komma ikapp… Hursom, det var en rolig resa och jag kan absolut rekommendera ett besök på Olde Hansa om ni har vägarna förbi.

No comments yet

Kommentera

