Skip to content

Om skidsemestern

18 mars, 2011

Ja, det är lite tomt och tyst här just nu. Trettiodagarsbloggningen var bra, efter den fick jag snurr på att skriva men nu är det lite svårt. Anledningen är delvis att jag befinner mig i fjällen tillsammans med maken och när det är semester är datorn inte det första man tänker på. Semester förresten, det är semester halva dagarna och jobb halva dagarna som gäller för min del – exjobbet tar inte semester och jag har träff med min handledare i nästa vecka. Det är bäst att man har något att presentera då. Men jag jobbar bäst när jag har ”läxor” och vet att någon kollar mig, annars väntar jag in i det sista och det blir gjort i slutet istället för att man lägger lite tid då och då.

Vi har haft några fantastiska dagar med skriksol och klarblå himmel och jag har inte ens sett åt slalomskidorna utan kasat runt i spåret hela tiden. I måndags lånade jag makens skidor men det var en katastrof eftersom jag inte fick något som helst fäste och bara kunde ta mig framåt på korrekt sätt när det var helt platt eller lutade utför. Dels fanns det ingen valla kvar och dels är skidorna för styva för mig vilket betyder att jag inte får ner spannet i marken… Så sedan dess har jag åkt på makens gamla turskidor som är från åttiotalet och morrar i nerförsbackarna men har suveränt fäste. Det går inte jättefort med dessa skidor men så mycket bättre än med makens.

I onsdags blåste det nästan ingenting så vi smorde in våra vinterbleka nyllen med solskyddsfaktor 20 och packade ryggsäcken och tog bilen till Ullådalen. Därifrån skidade vi stadigt uppför tills vi nådde Forsaskalets vindskydd. Att äta ost- och sikromspaj i strålande sol med utsikt över Sylarna är en njutning som är få förunnad och i det läget är det svårt att förstå att det finns folk som inte vill bo i detta fantastiska land.

Igår sken månen så starkt så att Renfjället nästan blev självlysande där på andra sidan älven och vi tittade på stumfilm (Call of Cthulhu) och drack Old English och smaskade hembakade kanelbullar. Att sedan krypa ner under ett tjockt täcke i ett utkylt sovrum är ljuvligt och en sömntuta kan sova sig rakt igenom hela natten för att sedan vakna till pussar och makens lirkande. Härom morgonen tog det honom en och en halv timme att få upp mig ur sängvärmen.

Idag är det gråmulet och väderleksrapporten säger att det ska snöa så till ljudet av diskmaskinen ska älvan försöka få ur sig lite text. Imorgon bär det av hemåt igen och nästa vecka bjuder på förberedelser inför visning av lägenheten så det är läge att lägga i en högre växel då. Men ikväll och imorgon ska det njutas av makens närvaro och laddas lite batterier och kanske hinns det med en liten spårtur då också. Jag har åkt ungefär 4,5 mil totalt den här veckan och det vore lite skoj att komma över 5-milsstrecket.

3 kommentarer leave one →
  1. 21 mars, 2011 06:57

    Oj, det låter ju underbart!

  2. 21 mars, 2011 09:50

    Låter ljuvligt på fjället!
    Hoppas du kunde skaka av dig alla måsten för en stund, för att bara njuta.
    Må gott!
    /Anna-Karin

Kommentera

