Skip to content

Om lördagsmorgnar

5 februari, 2011

Lördagsmorgnar är till för njutning. De är till för att man ska vakna långsamt av prasslandet av en tidning, mitt i röran av tidningsdelar och katter och täcken med maken bredvid sig och en kall kopp te på sängbordet. De är till för att maken ska tycka att man sover för länge trots att man hade kunnat sova i åtminstone en timme till. Sedan ska man gå upp, ta på sig sina fårskinnstofflor och sin morgonrock och värma på sitt te, återvända till sängen och börja läsa tidningen själv.

Fast just den här lördagsmorgonen vaknar man av svartkattens gnäll klockan 5:55 (vilket måste bero på att klockslaget 6:66 inte finns) och kastar en kudde mot ljudet (missar med flit) för att få somna om. Stapplar upp vid sju för att servera bitar i sås och sedan somna om. När väckarklockan väl ringer vid kvart i nio känns det bättre, och svartkatten har förvandlats till en mjuk spinnande hög på magen och när man väl går upp ligger han kvar och sover gott i sängvärmen. Ensam kokar man sitt morgonte och får njuta av det nybryggt, med honung och en skvätt grädde. Till yoghurten serverar man lite hemkokt lingonsylt (på hemplockade lingon) och hemrostad müsli. Läser, med en pirrande förväntan i kroppen, prologen till ”Towers of Midnight” och känslan av att ha åttahundra spännande sidor framför sig är ljuvlig. Pysslar lite med bloggen. Dagen innebär ett besök hos finaste Morcelkotten i det gamla idet, där det ska drickas teslattar och pratas om livet.

Makens lördag är inte alls lika bekväm som min. Han ska köra ner den nu lagade bilen från Jämtland. Jag avundas honom inte, och jag gillar inte att han ska sitta och köra på snöiga vägar alldeles själv. Helst hade jag sett att han inte behövt, men vi får inte ner bilen på något annat sätt. Jag har inget körkort och kan alltså inte vara till hjälp alls.

Och imorgon ska vi ställa väckarklockan och åka och titta på ett hus som jag mot allt förnuft har förälskat mig handlöst i.

One Comment leave one →
  1. 5 februari, 2011 20:24

    ååå ett hus?! Berätta!

Kommentera

