Skip to content

Utmaning?

31 januari, 2011


Att vara någons fru blev utmanad och kunde inte välja fem att skicka vidare till eftersom hon ville att alla läsarna skulle svara. Så då gör jag det (förhoppningsvis blir det intressantare än gårdagens något förvirrade inlägg).

1. Hur länge har du bloggat?
Min första blogg på livejournal startade jag 2005. Den är på engelska och handlar om sömnad och dräkter (och katterna) men den är vilande just nu. Sedan började jag blogga på blogspot och för ett år sedan eller så gick jag över till wordpress. Så jag har väl bloggat i fem år, men innan dess ”dagbokade” jag på diverse communities.

2. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Alldeles för många! Men de som finns i min RSS-feed läser jag varje dag. Det är: Drottningen, Crazy Aunt Purl, Om stil, mcsarcne, gaspedalen, Mormor hade stil, Johanna Koljonen, Monas Universum, Chez Larsson, Julia Skott, Att vara någons fru och Ekonördarna på Lyckobacken. Sedan tittar jag in hos Flufftofflan också men RSS-fältet är fullt så jag får inte in fler bloggar…

3. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar?
Ganska få är dagboksbloggar. Har ingen siffra.

4. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i bloggen?
De har inte kommenterat, men eftersom det är en blogg i dagboksstil så är jag nog mig lik. Lite mer sansad kanske.

5. Har du hittat en fungerande gräns för hur du vill vara i din blogg, eller tänjs gränsen hela tiden?
Jag har hittat en gräns. Jag är som mest skrivsugen när jag inte mår så bra men då låter jag oftast bli eftersom jag vill hålla en del för mig själv. Jag vill inte att allt ska finnas till allmänt beskådande – arbetsgivare och föräldrar ska också kunna läsa utan att jag ska behöva skämmas.

6. I vilken utsträckning bloggar du för bekräftelse, tror du?
I ganska stor utsträckning, men jag bloggar också för att upprätthålla skrivandet. Att man tycker om att skriva innebär inte nödvändigtvis att man gör det bra, men måste man så måste man.

7. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att du fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, jag har träffat Eva efter att ha pratat med henne både i hennes svenska och hennes engelska blogg. Om man räknar dagbokandet som bloggande har jag träffat många, Drottningen och Flufftofflan är två exempel.  mcsarcne var med när jag träffade min man första gången.

8. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Om man inte vet var gränsen går och lägger ut fel sorts bilder och skriver riktigt uschliga saker så tror jag att det kan skada ens anseende, men jag tror inte att det är skadligt överlag.

9. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Jag vet inte om jag ser några nackdelar just nu. Kan man komma ifrån känslan att man måste tillfredsställa läsarna gör man det ju bara för sin egen skull och då kan man ju sluta om det känns mindre bra. Jag har aldrig känt av något yttre tryck att blogga.

10. Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Det beror på. Kanske. Jag hoppas det.

Jag vill inte heller utmana någon särskild – ta upp det om du känner dig manad!

5 kommentarer leave one →
  1. 31 januari, 2011 16:32

    Heja vad kul! Och en massa nya bloggtips också

    • 31 januari, 2011 17:56

      Ja, bloggtips är alltid trevligt. Jag läser mina rss-bloggar till frukost…

  2. 1 februari, 2011 15:29

    Jag trodde du träffade maken första gången den där middagen då även jag var med? Men jag kanske missuppfattat det hela för då var i alla fall inte Drottningen med. 🙂

    • 2 februari, 2011 09:15

      Hm, jag måste ha skrivit fel. För så var det ju. Ingen Drottning med då.

  3. 1 februari, 2011 16:15

    Kul att läsa dina svar! – Jag gjorde själv samma utmaning häromdagen, och även om frågorna var lite märkliga här och där, så var det kul att faktiskt få fundera kring varför i allsindar man håller på med det här med bloggande.
    Ha en riktigt skön tisdagskväll!
    /Anna-Karin

Kommentera

