Skip to content

Några tankar

14 januari, 2011

Jag har funderat lite över det här med boende. Det är så lätt att klaga och visst får man drömma och beklaga att man inte kan få allt, men vi har det ju vansinnigt bra. Till och med det senaste året, när jag inte har kunnat låna något av CSN men inte heller velat jobba eftersom det skulle ha hindrat studierna för mycket (i efterhand kan man ju se att jag gott kunde ha jobbat ändå – så mycket pluggande blev det ju inte) och vi alltså har levt på makens lön båda två har vi kunnat leva gott. Jag tror att det delvis beror på våra tämligen anspråkslösa intressen. Maken hann köpa upp sig på musikprylar och sådant medan jag fortfarande fick studiemedel och jag har inte haft tid att sy så några tyginköp har inte behövts. Därmed har våra intressen inte kostat oss särskilt mycket i år. Det som däremot kostar i vårt hem är maten. Vi är riktiga gottegrisar båda två – inte så att vi äter mycket godis eller socker, men god mat ska det vara – och vi handlar så mycket ekologiskt som det bara går. Vi går sällan ut på krogen och handlar väldigt lite kläder. På grund av tidigare nämnda utrymmesproblem kan vi inte ”inreda” heller.

Det känns nästan lite läskigt att tänka på hur mycket mer pengar vi kommer att ha att röra oss med när jag börjar jobba. Risken är ju att man snabbt rättar munnen efter matsäcken och börjar konsumera och det vill jag inte. Vi behöver inte fler prylar och garderoberna är sprängfyllda, samtidigt som man till vardags går runt i samma kläder nästan jämt. Jag vet att vi kommer att hitta något att lägga våra pengar på, det gör man alltid, men jag ska försöka få igång ett vanligt sparande och ett pensionssparande också. Som det är nu finns varken eller.

Körkortet kommer att kosta lite, det också. Körlektioner är inte billigt. Men drömmer man om att flytta ut på landet måste man ha körkort, det går inte annars.

När allting annat är betalt, då hoppas jag att det finns lite lagom med pengar kvar. Gör det det så ska jag leta upp en ridskola.

One Comment leave one →
  1. 17 januari, 2011 11:37

    En ridskola kan vara det ypperligaste sättet att lägga lite pengar i.

Kommentera

