Skip to content

Husdrömmen revisited

12 januari, 2011

Redan när jag och maken träffades var ett av våra favoritnöjen att gå på promenad i fina bostadsområden och drömma om ett eget hus. Vi är båda uppvuxna i villa och därför något bortskämda med utrymme, trädgård och allehanda fördelar man kan få om man bor i hus.

För närvarande bor vi i en trea på 81 kvm och den är bra planerad, har låg månadsavgift och ett rimligt pendelavstånd till jobb. Den saknar visserligen bra förrådsutrymmen (en liten klädkammare och en garderob är allt som finns) och då vi bor i ett halvcirkelformat hus med genomgående lägenheter finns det inte många räta vinklar så möblerandet är en smula krångligt. Eftersom vi båda samlat på oss en hel del saker innan vi flyttade ihop så kan man knappast tala om inredning – det vi har gjort kan snarare liknas vid ett jättestort tredimensionellt pusslande. För det mesta fungerar det, trots bokhyllor i vartenda rum och musikinstrument lite överallt. Vi har en stor och ljus balkong, som tyvärr får fungera som skrotupplag pga nämnda brist på förvaring och nu också brist på bil (den är på verkstan. I Järpen.). Vi har ett boende som en del avundas oss – relativt nytt kök, nytt badrum, sjyssta ytskikt osv. Men det är inte tillräckligt.

Eftersom både maken och jag har utrymmeskrävande fritidsintressen skulle vi gärna vilja ha mer utrymme, så vårt drömhus har minst fem rum. Vi ogillar starkt öppna planlösningar, nej, dörrar och hela rum vill vi ha. Vi älskar att bada bastu, så en sådan får gärna finnas, men i brist på det måste det åtminstone finnas ett badkar. Pga makens musicerande och en katt som gärna går ut får det inte finnas några alltför stora vägar i närheten. Nu bor vi så att det aldrig någonsin är tyst, och balkongen är täckt av ett svart lager damm…

Vidare är vi inga händiga människor (jag kan måla om en vägg, spika lite och sätta upp tavlor, mer är det inte) och därför måste huset vara nybyggt eller nyrenoverat. Vi vill gärna ha ett hus nära naturen (läs: på landet) men på lagom pendlingsavstånd till arbetet (läs: centrala Stockholm).

Jag hatar mexitegel och vi hyser båda en stark avsky mot valvbågar.

Hur många tror att det går att hitta ett hus som uppfyller våra krav för en rimlig summa pengar någonstans i Stockholms län?

Inte vi heller. Så vi får dras med den här lägenheten ett tag till.

6 kommentarer leave one →
  1. 12 januari, 2011 21:08

    Har ni tänkt Gnesta/Mariefred/Mölnbo osv? För från Mariefred tror jag det tar max en timme med tåg till Stockholm central t ex. Och det är definitivt på landet 😉

    (eller Åkers styckebruk, men jag vet inte.. )

    • 13 januari, 2011 08:18

      Det är åt fel håll, maken jobbar ju norr om stan i åtminstone ett och ett halvt år till.

  2. 14 januari, 2011 21:53

    aja, jag tänkte centrala stockholm då

  3. 16 januari, 2011 09:51

    Så lustigt. Jag är en av de väldigt få som gillar mexitegel. Jag tror det har med min barndom att göra. Det byggdes ett nytt område alldeles bredvid vårt med bl a en massa fina arkitektritade läkarvillor i mexitegel, som jag tyckte var såå tjusiga. Jag skulle gärna ha ett hus i mexitegel. 🙂

  4. 19 januari, 2011 18:08

    Och bums tänkte jag på de två valvbågar som ”pryder” (or not) vårt blivande hus. ;-D Men jag kan leva med det med tanke på att vi får 135 kvm att breda ut oss på. 🙂

    • 19 januari, 2011 18:31

      Åh, vi har en valvbåge kvar här hemma men den är uthärdlig nu när den inte matchas med mexitegelstapeten. Så det beror ju lite på hur det ser ut i övrigt.

Kommentera

