Skip to content

Tisdag

11 januari, 2011

En vanlig tisdag, som blev både sorglig och ovanligt bra. Lägenheten är renskrubbad, jag har skrivit på exjobbet och Brutus lugnade sig något under förmiddagen. Under den obligatoriska tuppluren i soffan med katt och en avhandling om begreppet sociala rörelser ringde mamma. Hennes moster, nästan 99 år, gick bort idag. Sorgligt, hon var en envis tant med barnasinnet kvar – när hennes systerson retades med henne brukade hon räcka ut tungan åt honom. Sorgligast blir det när man kommer ihåg de där bra bitarna. Som när hon var ute på sitt älskade Lindersnäs, eller när hon och mormor satt och stickade i hennes lägenhet, eller när hon ville skicka med mig en frukt på skolutflykten ”men ta inte en apelsin, de är så svåra att skala” trots att jag gick i högstadiet då. Hon vävde mig en trasmatta en gång. Mintgrön med ceriserosa ränder. Jag tyckte att den var jättefin. Tyvärr finns den inte kvar – vi tvättade den och det gillade den inte. Men jag tror att det ligger en eller två trasmattor i källaren som hon har vävt, och dem ska jag i så fall spara på samma sätt som jag sparat en av mormors hemstickade tröjor. Kanske kommer de att pryda sin plats på ett köksgolv ute på landet en dag.

Vid fem kom Morcelkotten med en hel påse (ett kilo!) te från Kränku och när vi hjälpts åt att hälla ner teet i diverse burkar lagade vi renskav med potatismos och åt oss proppmätta, men lyckades i alla fall få ner varsin bit chokladfudgetårta till teet medan vi spelade ”Spank the monkey”. Så avslutningen på dagen blev bra, trots det sorgliga beskedet.

2 kommentarer leave one →
  1. 12 januari, 2011 05:57

    Aj vad sorgligt 😦 Men det måste ändå kannas bra att hon blev så gammal.

    • 12 januari, 2011 06:30

      Ja, hon fick ett långt liv. Och de senaste åren har hon knappt haft några vänner kvar (de har inte hållit lika länge) och hon har varit sjuk, så det var ju knappast oväntat. Men självfallet ändå sorgligt.

Kommentera

