Skip to content

Om shopping

4 januari, 2011

Det händer att jag känner mig som en väldigt underlig kvinna. När andra kvinnor faller i trans över ett par skor eller ett klädesplagg står jag oftast likgiltig och förstår inte riktigt vad de ojar sig över. Med fötter i två olika storlekar kanske det där med skorna inte är helt underligt (min högerfot har nedsjunket fotvalv och det gör att den är en centimeter längre än min vänstra) men jag har liksom aldrig förstått grejen. Skor är för mig ett nödvändigt ont och jag äger inte särskilt många par, och de jag har sliter jag ut. Jag vet att det finns skor som är som små konstverk, jag har sett dem, men jag förstår inte vad de skulle göra på mina fötter, som för övrigt är känsliga som attan och helst vill ha gymnastikskorna med de specialgjutna ortopediska sulorna på så fort jag är vaken. Högklackat ger mig ont i stortårna.

När det gäller kläder är det inte riktigt lika komplicerat, även om det finns plagg (skjortor t ex) som jag aldrig kommer att kunna köpa hos de stora kedjorna. Jag är ganska lång för att vara kvinna och även om jag gillar det så medför det vissa problem. Som att midjan på en klänning eller skjorta aldrig någonsin sitter i midjan på mig, utan hamnar någonstans i höjd med det nedersta revbenet. Vidden som ska gå ut över höften hamnar alltså i midjehöjd på mig. Inte särskilt smickrande, särskilt inte för någon som har så markerad midja som jag.

Kläder är även komplicerade för mig på andra sätt. För att göra en lång historia kort så är jag uppvuxen i randigt. Min mamma arbetade för det randiga företaget i mer än tjugo år, så jag är grymt kvalitetsmedveten. Lägg ihop det med en viss kinkighet när det gäller stil och utseende på kläder (jag är inte den som följer modet, snarare tvärtom) och en mycket mager plånbok så kan ni kanske själva förstå var problemet ligger. Som tur är arbetar mamma fortfarande i branschen, och det mesta i min garderob är därför provplagg från utförsäljningar. Det finns många plagg i min garderob som jag verkligen älskar, men den är något av ett hopkok av olika stilar, färger och material, och det stör mig ibland…

Sedan är det även en ekonomisk fråga. Efter alla år som student eller med ett okvalificerat jobb har jag utvecklat en del strategier för att inte slösa pengar i onödan (böcker har jag dock alltid råd att köpa, lustigt nog). Den bästa är att vänta. Ser jag något jag verkligen vill ha säger jag till mig själv att visst, jag får köpa det, men bara om jag vill ha det lika mycket imorgon/om två dagar/om en vecka (beroende på kostnaden…). Oftast vill jag inte det, och det är ju bra eftersom jag inte hade haft råd ändå. Problemet är att jag i samband med detta verkar ha utvecklat något slags fobi för att handla också. I våras behövde jag t ex tröjor och jag köpte två på HM för totalt fyrahundra kronor. Och fick ångest för att jag handlat för så mycket pengar. Inte klokt någonstans.

Jag är alltså mycket ambivalent när det gäller ”shopping”. Det händer förstås att jag blir handlöst förälskad i plagg jag också. Den bästa boten brukar vara att prova det – det är ytterst sällan det sitter snyggt på mig. Vi får se, på ett sätt hoppas jag att det kommer bli lättare när jag faktiskt börjar tjäna pengar, men samtidigt vill jag inte utvecklas till ett shoppingmonster heller…Jag har lovat mig själv att om jag vill ska jag få handla för alla pengar jag har kvar av min första ”riktiga” lön när mat och övriga fasta utgifter är betalda. Efter det ska jag spara så mycket det går. Att kunna spara till något att drömma om är även det en lyx när man levt ur hand i mun så länge. Jag får väl återkomma med en rapport efter den 25:e april.

One Comment leave one →
  1. 4 januari, 2011 20:07

    För mig är det skor och väskor som får mig att gå igång. Som både lång och överviktig är det inte mycket som passar alls, men skor finns oftast och väskor kan man alltid köpa, så jag har väl fått ta ut allt på dessa som jag inte kunnat få ut av kläder. Nu när jag börjat gå ned i vikt har det också blivit roligare att handla kläder, men riktigt den där galna shoppingtransen har inte inträffat på det området, jag väntar på att få uppleva den 😀

Kommentera

