Skip to content

Om att komma hem

27 december, 2010

På många sätt tycker jag om att komma hem. Efter en vecka i fjällen är det skönt att ha katterna omkring sig, trådlöst internet på router och hela utbudet i tehyllan till sitt förfogande. Det är också skönt att få vara fyra stycken med totalt tolv ben istället för fyra med totalt åtta – fyra vuxna på dryga femtio kvadrat är faktiskt inte optimalt.

Något som jag däremot gärna skulle avstå vid hemkomsten är den där ångesten som alltid infinner sig när hallen är full av hemkomna väskor och det enda man ser är smutsen på golvet, röran i lägenheten och all tid man måste lägga ner på att städa och tvätta. Vi har en lägenhet som i grunden är rätt bra. Garderobsutrymmet är en smula snålt tilltaget men meningen är nog att man ska ställa upp en stor garderob i hallen och ett par stycken i det som är tänkt att vara ”stora” sovrummet. Lägenheten är inte byggd för två vuxna med alldeles för mycket möbler, böcker och fritidsintressen. Istället för garderob har vi ett stort skrivbord i hallen, vi har en musikstudio i halva vardagsrummet (lämpligt indelat mha pianot) och bokhyllor i vartenda rum utom badrummet.

Biblioteket är så knökfullt att det inte går in en enda sak till och jag vägrar städa det eftersom man knappt kommer in med dammsugaren. Köket är egentligen rymligt och bra, men när två matlagningsintresserade människor som bott hemifrån i mer än fem år var flyttar ihop blir det trångt om saligheten, även om man sorterar bort dubletterna.

Det stora problemet är alltså förvaring – jag klarar av att ha mycket saker om bara var sak har sin plats, där sakerna går lätt att ta fram och lägga tillbaka. Så är inte fallet hos oss. Varje gång jag kommer hem från en resa och varje gång jag städar framstår detta med extra tydlighet. Ibland får det mig att surfa på Hemnet efter lämpliga alternativ, och sedan får jag ångest över att behöva städa och röja lägenheten inför visning istället.

Det konstiga är att maken inte verkar tycka att vi har för mycket saker, och ingen annan heller – jag får alltid höra att vi har det så rent och fint hemma och att vår lägenhet är så himla bra. Det får mig att tro att det är mig det är fel på snarare än lägenheten, och det är en mycket skrämmande tanke eftersom det skulle betyda att jag aldrig kommer att bli nöjd.

One Comment leave one →
  1. 28 december, 2010 12:18

    Ah, det eviga problemet 🙂 Du får helt enkelt vänja dig vid att aldrig vara nöjd.

Kommentera

