Skip to content

2010 – en sammanfattning

17 december, 2010

1. Vad gjorde du under 2010 som du aldrig gjort förut?
Såg varma källor. Duschade och badade i vatten från varma källor. Firade ett år som gift. Blev dubbad i Forodrim (och bar en viktoriansk klänning med turnyr och korsett och hela rubbet). Sydde sagda viktorianska klänning. Åt mig proppmätt på hummer. Gjorde creme brulée. Fick ett examensarbete. Såg isberg. Promenerade på en glaciär. Upplevde temperaturskillnad på 100 grader (75 i bastun -25 ute). Massvis med saker, kan inte räkna alla och det är en bra sak!

2. Höll du några nyårslöften och kommer du att avge några nya?
Jag brukar inte avlägga några nyårslöften. Så då går de inte heller att hålla.

3. Fick någon av dina nära vänner barn?
Beror helt på vad man menar med nära – bebisarna blir bara fler och fler i bekantskapskretsen men ingen riktigt nära vän blev förälder.

4. Dog någon som stod dig nära?
Återigen, det beror på hur man ser det. Mammas fasters sambo är väl den närmaste. *ta i trä*

5. Vilka länder besökte du?
Island och Belgien. Republiken Jämtland. Gotland.

6. Vad vill du ha år 2011 som du saknade 2010?
Examen!!!

7. Vilka datum från 2010 kommer du att minnas och varför?
2010-12-17 – dagen då jag skrev på anställningsavtalet för mitt första ”riktiga” jobb, dvs. första jobbet relaterat till min utbildning.

8. Vilket var din största bedrift i år?
Jag fick ett jobb!

9. Vilket var ditt största misslyckande?
Studierna. Jag kunde definitivt ha pluggat mer än jag gjort. Tar igen det nu, dock!

10. Var du sjuk eller skadad?
Inte mer än vanligt, men jag gick igenom en polysomnografi och ett MSLT och fick min hypersomnidiagnos.

11. Vad var den bästa saken du köpte?
Min dator. Även om det, tekniskt sett, inte var jag som köpte den utan maken (Josefin välte ut en tekopp över den gamla så det var mer eller mindre nödvändigt).

12. Vilkas beteende förtjänar beröm?
Oj, jag vet inte om någon gjorde något nytt faktiskt.

13. Vilkas beteende förtjänar en utskällning?
Samma här, kan inte komma på någon. Förutom kanske SJ? Även om de skötte sig när jag åkte med dem.

14. Vad lade du dina pengar på?
Böcker! Jag kan helt enkelt inte låta bli att köpa böcker, även om jag höll mig någorlunda i skinnet i år.

15. Något som gjorde dig riktigt, riktigt, riktigt glad/upprymd/exalterad?
Resan till Island, utan tvekan. Helt fantastisk var den! Att få ett jobb!

16. Vilken låt kommer alltid att påminna dig om 2010?
Förmodligen Coph Nias ”Our Lady of the Stars” men jag har en hel del andra minnen förknippade med den också så jag vet inte. Alternativen är albumet ”Blackwater Park” av Opeth (eftersom de spelade det i sin helhet på konserten vi var på) eller Kents ”Röd” eftersom den kom förra hösten och vi spelade den rätt mycket i bilen i år.

17. Jämfört med den här tiden förra året, är du:
a) gladare eller ledsnare? Gladare!
b) tjockare eller smalare? Tjockare, om man nu kan säga så. Gick väl upp två kilo kring jul förra året.
c) rikare eller fattigare? Fattigare i pengar, rikare på erfarenheter, om ni ursäktar ett slitet uttryck.

18. Vad önskar du att du gjort mer av?
Pluggat! Definitivt. Mer, och mer utspritt istället för att tokplugga i omgångar.

19. Vad önskar du att du gjort mindre av?
Jag hade gärna sovit mindre. Utan att bli tröttare.

20. Hur ska du fira jul?
I fjällen, med maken och föräldrarna. Vi åker hem på juldagen för att hinna med julsoppan hos svärmor. Vi är inte så juliga av oss. Jag har köpt tre vita hyacinter och så köper vi julklappar och när vi firar med mina föräldrar äter vi julmat. Svärmor brukar bjuda oss på julbord på restaurang men i år var hon i Botswana så vi har inte haft tid. Förra året var hon här på middag och vi åt trerätters.

21. Bästa månaden 2010?
Frestande att säga augusti men månaden då vi bodde på Forsvik är nog snäppet bättre – skimrande vårdagar vid havet med katterna och maken, långa promenader och enstaka ridturer. Ljuvligt!

22. Blev du förälskad 2010?
Inte vad jag kan komma ihåg.

23. Hur många one-night stands?
Jag är gift. Och för mig betyder det monogami, tacksåmycket.

24. Vlket var ditt favoritprogram?
Oj, den var svår. Gilmore Girls och The Big Bang Theory. Buffy the Vampire Slayer.

25. Hatar du någon nu som du inte hatade för ett år sedan?
Jag hatar väldigt få personer faktiskt, så nej.

26. Vilken var den bästa boken du läste?
Svår fråga! Jag har hittills i år läst 74 stycken. Jag har läst klassiker som ”Brave New World” (Aldous Huxley) och ”Agnes Grey” (Anne Brontë) och uppskattade båda. ”Orden och evigheten” (Ola Wikander) var bitvis lysande. Som många andra gillade jag ”Hundraåringen” (Jonas Jonasson). Den starkaste comebacken var ”The Gathering Storm” (Robert Jordan och Brandon Sanderson) eftersom det äntligen började röra på sig lite – de senaste böckerna har varit otroligt sega. De starkaste läsupplevelserna var nog ”Snow Crash” (Neal Stephenson), ”Lilla stjärna” (John Ajvide Lindqvist) och ”Dune” (Frank Herbert).

27. Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Elegant Machinery eller Watain. Watain är skickligare men jag har lyssnat mer på Elegant Machinery.

28. Något du ville ha som du sedan fick?
Ett jobb.

29. Något du ville ha men inte fick?
Examen.

30. Vilken var din favoritfilm i år?
Jag kan inte ens komma på när jag var på bio sist. Så jag vet faktiskt inte.

31. Vad gjorde du på din födelsedag och hur gammal blev du?
Har inte fyllt än 🙂

32. En enda sak som skulle gjort ditt år oändligt mycket mer tillfredsställande?
Examen.

33. Hur skulle du beskriva ditt ”personal fashion concept” 2010?
Personal fashion concept? BWAHAHAHAHA! Nästa fråga?

34. Vad höll dig från att bli galen?
Vem säger att jag inte är galen? Maken och katterna. Och böckerna (alltid, alltid böckerna!).

35. Vilken kändis/offentlig person tyckte du var snyggast?
Angel (Buffy) och Logan (Gilmore Girls).

36. Vilken politisk fråga gjorde dig mest upprörd?
Oj. Sjukförsäkringarna, kanske.

37. Vem saknade du?
Smirre. Och maken när han inte var hemma.

38. Vilka var de bästa nya människorna du träffade?
Jag är inte säker på att jag träffat så många nya människor utanför området arbete/skola men jag har dåligt minne…

39. Berätta om en värdefull erfarenhet du fått under året.
Håll huvudet kallt och kontakta referenser innan du söker ett jobb!

40. Citera en låttext som sammanfattar ditt år.
Det är inte lätt, för jag är inte typen som tror att alla sångtexter handlar om mig. I våras sjöng vi en tonsatt variant av Karin Boyes ”Önskan”:

Ack låt mig leva riktigt
och riktigt dö en gång,
så att jag rör vid verklighet
i ont som i gott.
Och låt mig vara stilla
och vörda vad jag ser,
så detta får bli detta
och inget mer.

Om av det långa livet
en enda dag var kvar,
då sökte jag det vackraste
som jordlivet har.
Det vackraste på jorden
är bara redlighet,
men det gör ensamt liv till liv
och verklighet.

Så är den vida världen
ett daggkåpeblad
och ini skålen vilar
en vattendroppe klar.
Den enda stilla droppen
är livets ögonsten.
Ack gör mig värd att se i den!
Ack gör mig ren!

Smärtsamt vacker som den är, men ännu mer i tonsättning av Elise Einarsdotter. Det var i det närmaste en religiös upplevelse att sjunga den.

One Comment leave one →
  1. 19 december, 2010 16:18

    Riktigt rolig läsning!

Kommentera

