Skip to content

Dag 18 – Min bästa födelsedag

1 december, 2010

När jag föddes (planerat kejsarsnitt) den tjugotredje december (198-) tyckte mina föräldrar synd om mig som skulle få en så besvärlig födelsedag, så de kom på en, i sitt tycke, lysande idé. Varför inte fira min födelsedag på min namnsdag istället? Att jag har namnsdag i maj och min födelsedag därmed skulle firas över ett halvår innan den inträffade verkade de inte tycka var något problem. Jag misstänker att detta beslut hade mycket lite med mig och ganska mycket med dem att göra – det säger ju sig självt att det är enklare att fira någon i maj än dagen före julafton. Nåväl, min första födelsedag firade de på rätt dag har jag för mig (jag var ju där, men minnet är ju som bekant inte så bra då) och kanske hann de fira den andra också innan en sorglig och en förfärlig sak inträffade – samma vecka som min namnsdag. Så då bestämde de sig för att de inte kunde fira mig på min namnsdag trots allt. Det har faktiskt inneburit en del problem för dem, men de har aldrig klagat. Det kan till exempel inte vara det minsta roligt att arrangera barnkalas dagen före julafton (men jag gissar att de andra föräldrarna var överlyckliga över att få en stund utan barn mitt i julpysslandet). Dessutom hade de förmodligen stora problem med att hitta presentpapper (som inte var rött eller hade julmotiv). Jag var ett krävande barn.

När jag var yngre fick jag ofta höra att det var synd om mig, som fyllde år dagen före julafton. Är det inte jobbigt? Mitt självklara svar var naturligtvis att jag är van, och jag behövde aldrig tveka om någon frågade vad jag gillade bäst – julafton eller min födelsedag. Min födelsedag naturligtvis, eftersom jag hade en dag till med paketöppning framför mig då! Jag förstår helt enkelt inte varför folk överhuvudtaget tyckte synd om mig.

Nuförtiden är det få som bryr sig, utom maken. Honom är det däremot synd om, eftersom han måste köpa julklapp och födelsedagspresent åt mig samtidigt. Å andra sidan fyller han år i november, tre dagar efter min svärmor, och ofta ungefär en vecka efter fars dag. Så orättvisorna är rätt jämnt fördelade, skulle jag vilja påstå.

Så, min bästa födelsedag är, utan tvekan och utan konkurrens, den tjugotredje december.

2 kommentarer leave one →
  1. 2 december, 2010 07:22

    Naw. Vilket underbart inlägg.

  2. 7 december, 2010 07:07

    Men vilket fint inlägg!
    Precis vad jag behövde läsa. JAg väntar barn…den 23:e Decemeber!!
    GRATTIS i förskott!

Kommentera

