Skip to content

Dag 16 – Mina drömmar

30 november, 2010

Här är det förmodligen meningen att man ska skriva om hur man vill att livet ska se ut om fem-tio år. Målbilder. Själv har jag lite svårt att se så långt just nu – jag försöker snarare kämpa på uppgift för uppgift, ta poängen en i taget och sakta kravla mig fram mot examen. Att ta examen är knappt en dröm längre, det är en nödvändighet och ett krav för att jag ska kunna få ett jobb. Mina drömmar just nu är därför enkla: att slippa ha studierna hängande över mig som ett mörkt moln, att kunna börja leva ett ”normalt” liv efter alla dessa år som student, att kunna köpa en pocketbok på adlibris för 40 kronor utan att känna att jag borde låtit bli.

Drömmarna jag har när jag sover är betydligt mer spännande, fulla av motsägelser och äventyr. Det finns tre typer av teman som ständigt återkommer i mina drömmar – konflikt, stress och föremålstrubbel.
Konfliktdrömmarna går ut på att jag talar om för någon hur illa jag tycker om den personen. Jag rabblar upp en lista på alla saker jag stör mig på och varför. Jag skriker och gormar och går på som en galning. Vem jag skriker på varierar från gång till gång och över tid. Några hänger med i flera år och andra dyker upp någon enstaka gång. Jag hade till exempel en kursare i Linköping som jag trivdes synnerligen dåligt med och henne drömde jag konfliktdrömmar om fram till för något år sedan, dvs i nästan fem år efter det att jag träffade henne sista gången. Det gör det smärtsamt tydligt att jag är långsint…
Stressdrömmarna heter så för att jag är stressad i dem och för att jag drömmer dem när jag är stressad. Platsen är ofta olika, men det som alltid finns med är att jag måste plocka ihop alla mina prylar, packa dem och passa en tid (flyg, tåg, vadsom som avgår). Prylarna är oändliga till antalet, väskan för liten och tiden knapp. Jag hatar dessa drömmar.
Föremålstrubbel är oftast inte enskilda drömmar, utan något som dyker upp i en redan existerande dröm. Inatt drömde jag till exempel att min vigsel- och min förlovningsring ändrade storlek och utseende, att de gick av, blev gigantiska, att stenen föll ur vigselringen osv. Vanligt är också att jag drömmer att kontaktlinserna blir stora som parabolantenner när jag ska sätta in dem i ögonen. Konstigt nog brukar jag kunna få in dem i ögonen ändå. Värst är dock nästan när jag drömmer om håret. Att jag plötsligt har min långa fläta lös i handen och något slags page på huvudet. Ibland kan jag sätta tillbaka flätan, ibland inte. Det är hemskt.

2 kommentarer leave one →
  1. 30 november, 2010 11:32

    Hm? Vi har olika nuffror på de olika inläggen…

Kommentera

