Skip to content

Dag 11 – Dina syskon

25 november, 2010

Jag har bara ett syskon. Men han är ett lejon. Jag tror att både mamma och pappa gärna skulle haft fler barn, men med tanke på hur mycket de oroar sig för oss två är det kanske lika bra att vi inte är fler.

Min relation till min bror började sådär. Jag ville egentligen ha en lillasyster, men det var det minsann ingen som tog hänsyn till. Sedan är det inte lätt att bli storasyster när man är fem och ett halvt år och van vid att vara enda barnet. Det blev bättre med tiden förstås, men det var först när jag flyttade hemifrån som vi kunde börja bygga en vettig relation.

Vi är på många sätt ganska olika, jag och min bror. Jag växte tidigt och blev lång för att vara kvinna. Han växte sent och länge trodde vi att han skulle bli ganska kort, men han växte länge istället och är aningens längre än sin syster idag. Jag var aldrig allergisk, han har astma och är allergisk mot baljväxter och pälsdjur. Han har dyslexi. Jag lärde mig läsa utan att någon vet hur det gick till och sen dess kan jag inte sluta läsa böcker. Samtidigt har vi en massa saker gemensamt. Mest personlighetsdrag skulle jag tro, fast vi är ganska lika utseendemässigt också.

Min bror är bra. Han är vettigare än många andra i hans ålder, han kan umgås med folk i alla åldrar och han är smart. Händig. Snygg är han också! Han ger mina föräldrar ett och annat grått hår dock, nu senast genom att dra iväg till alperna för att åka skidor. Förhoppningsvis får han ett jobb så att han har råd och slipper komma hem med svansen mellan benen. Själv oroar jag mig inte det minsta, han kan ta vara på sig, min bror.

No comments yet

Kommentera

