Skip to content

Pepparkakor

22 november, 2010

Pepparkaksdeg är en sån där grej som är sjukt enkelt att göra, men som folk ändå köper färdig. Det tycker jag är trist, så här får ni det recept jag brukar använda när jag ska göra pepparkaksdeg. Det har gått i arv från mormor, via mamma, till mig, men det är inte särskilt hemligt. Det går fort att göra degen och den håller länge i kylskåpet. Pepparkakorna blir mycket smakrika och degen går utmärkt att använda till pepparkakshus också. Den kan bli lite lösare än köpedeg men då är det bara att knåda in lite mjöl vid utbakning!

Barbros pepparkakor (Vem Barbro är har jag dock ingen aning om, min mormor hette Greta)
200g strösocker
100g smör
1 dl kaffegrädde
1 dl sirap
1 msk kanel
1 msk malda kryddnejlikor
1 msk torkad, mald ingefära
1 rågad tsk mald kardemumma
500g vetemjöl
1½ tsk bikarbonat

Blanda smör, socker och sirap i en kastrull och värm försiktigt. Ta kastrullen från värmen när allt smält ihop och rör i kryddorna (glöm inte att lukta, för det doftar himmelskt i det här skedet!). Låt svalna. Rör ut bikarbonaten i grädden och rör ner i smeten. Rör i vetemjölet, lite i taget. Degen blir rätt så lös. Ställ i kylen över natten. Baka ut som vanligt, grädda i 225 grader i ca 5 min (beror på ugnen, man får testa sig fram).

No comments yet

Kommentera

