Skip to content

Dag 06 – Min dag

19 november, 2010

Japp, jag var seg och skrev inte gårdagens inlägg igår, utan idag. Men, the show must go on, så idag blir det alltså två inlägg. Här är den, min dag i bilder:


Jag började som jag brukar, nämligen med frukost framför datorn. Jag gillar frukost. Har ätit samma frukost (med några få avbrott) i ungefär sju år. En skål med mild naturell (ekologisk) yoghurt, en deciliter hemgjord müsli och en kopp te. Idag tog jag ett glas Proviva också för att skölja ned piller och omega 3-kapsel med. Medan jag åt läste jag bloggar, kollade facebook, mailade, mp3-ifierade lite musik till banketten mm. Tog en extra kopp te och såg ett avsnitt Gilmore Girls eftersom det är fredag.


Sedan dammsög jag med den här skönheten. Det är konstant dammigt här hemma på grund av pälsbollarna och sedan drar vi in en hel del grus och sådant också, trots att vi bor högst upp (utan hiss). Jag skulle förmodligen kunna dammsuga en gång om dagen utan att vara nöjd… Jag passade på att bädda sängen också när dammsugaren var igång. Vi har ingen dörr till sovrummet och i Sam älskar att vara med när man bäddar, så enda chansen att få göra det ifred är att göra det med dammsugaren igång, för då kommer han inte in i sovrummet.


Dags för dusch och tvätt. Sam vill vara med här också, som synes. Han älskar vatten och blev nog lite besviken när vi renoverade badrummet. Innan kunde han nämligen sitta i handfatet och kika in bakom duschdraperiet. Nu får han sitta utanför duschkabinen och vattnet kommer han åt först när människan som duschat kliver ut.


Jaha, så var det lunch och lite mera Gilmore Girls och sedan gick jag ned till Täby C och köpte silvertejp. Sam tyckte att jag var tråkig. ”Matte, kan vi inte leka nu?” är vad han försöker säga på den här bilden. Väl tillbaka satte jag igång med middagen.


Bästa sättet att hacka färska örter på: stoppa ned dem i ett glas och klipp sönder dem med en sax. Här är det basilika som är sönderklippt.


Godaste kycklingrätten måste ju också förevigas. Dock innan tillagning. Blanda stora vita bönor (från burk, skölj av först), halverade körsbärstomater, klyftade plommontomater och potatisklyftor i en ugnsform. Skala alla klyftor i en vitlök och blanda ner. Lägg valfria kycklingdelar ovanpå. Vi brukar välja lår/ben eftersom de är fetare än t ex bröst och då blir det saftigare. Strö finhackad röd chili och finhackad färsk basilika (en kruka) över alltsammans. Salta och peppra och ringla över olivolja. Lagas i ugnen på 175 grader i 1,5h. Vänd runt lite efter halva tiden. Serveras som det är, med gott vin och trevligt sällskap. Vi ska äta hallon”sorbet” efteråt.

No comments yet

Kommentera

