Skip to content

Dag 03 – Mina föräldrar

16 november, 2010

Det här är ett ämne som kräver en smula balanserande. Detta är trots allt ett offentligt forum, och föräldrarna kan faktiskt läsa (även om jag inte är helt säker på om de hittat hit eller inte). Mamma kan ha lite problem med att läsa det just nu oavsett, eftersom hon är i Kina och de är rätt glada i censur (när jag var där kunde man inte nå de stora bloggsajterna överhuvudtaget medan Livejournal fortfarande var tillgängligt, men det är flera år sedan så de har nog blockerat även LJ nu).

Nåväl, mina föräldrar. Finns det någon annan som kan irritera en så mycket som ens föräldrar? Oavsett hur mycket man älskar dem kommer man att irritera sig på dem. Och jag älskar mina föräldrar. De har gett mig massor – utöver en mycket bra barndom, med fantastiska somrar i skärgården, vintrar i fjällen och vårar och höstar på alla möjliga ställen har de gett mig en bra uppfostran, en trygg grund att stå på och en väldig massa kärlek.

Varje gång jag ser ett program, läser en blogg, eller hör talas om någon som är sjukt bortskämd, bara tänker på shopping eller i någon annan mening inte kan ta hand om sig själv, sänder jag en tacksamhetens tanke till mina föräldrar. Även om jag är medveten om att jag själv blivit rätt bortskämd med ekonomiskt stöd och fina presenter så har de lärt mig att klara ett hushåll, att hantera pengar och att aldrig ta något för givet. När jag var femton började jag arbeta extra i en blomsteraffär och därmed tjäna egna pengar. Efter det fick jag alltid frågan ”Har du råd?” när jag kom hem och berättade om något jag ville göra eller köpa. Sedan dök det ofta upp ett ekonomiskt bidrag i slutänden, men jag tvingades alltid att fundera över hur mina nöjen skulle finansieras först. Den första ekonomiska deal jag kommer ihåg att jag gjorde rörde en årsprenumeration på hästserietidningen Penny. Pappa sa att om jag sparade ihop hälften själv skulle han och mamma betala resten (som jag minns det kostade det 400 kr totalt). Jag kommer inte ihåg hur gammal jag var, men jag lyckades och kunde njuta av att få tidningen hem i brevlådan i ett års tid.

Som jag minns det har mamma och pappa alltid delat någorlunda lika på hushållsarbetet. Pappa arbetade visserligen sent emellanåt och ibland en och annan helg, men mamma har under hela mitt liv rest mycket i jobbet så den frånvarande tiden blir nog ungefär densamma (liten parentes: när mamma skulle bo i Kina i ett år fanns det folk som frågade hur pappa skulle klara sig då – dummare fråga har jag aldrig hört!). Pappa har alltid skött om det mesta som har med bilen att göra, och skötte trädgården då de bodde i villa, men å andra sidan lät mamma aldrig pappa komma nära tvättmaskinen när jag bodde hemma. Matlagning, handling, hämtning av barn, läxhjälp, närvaro på föräldramöten mm har alltid delats av båda.

Min mamma är fantastiskt duktig på att sy. Genom åren har hon sytt fantastiska maskeraddräkter till mig och min bror och hon klär om soffor och syr gardiner. Min brudklänning är också hennes verk, och den är perfekt. Hon har ett extremt öga och minne för färger och kan köpa inredningsprylar utomlands och komma hem med något som matchar övrig inredning perfekt. Hon drar sig inte för att måla om en vägg eller några fönster, men vill helst slippa rensa ur garderoben.

Min pappa är en skicklig kock. Han lagar världens bästa Boeuf Bourgignon och renstek som ingen annan. Han lagar abborre som är riktigt god (vilket är en prestation med tanke på att jag inte gillar fisk). Han bygger uthus och bryggor på landet, och är praktiskt taget född att segla. Eftersom han arbetar med datorer har vi haft dator hemma sedan jag var sju-åtta år och han har därmed lagt grunden till mitt intresse för dessa apparater. Han älskar att ha ett rent och prydligt hem, men gillar inte IKEA.

Att beskriva dessa två människor på ett sätt som gör dem rättvisa är svårt. Men jag hoppas att det framgått att jag, trots att de kan reta gallfeber på mig, är väldigt nöjd med de föräldrar jag fått.

No comments yet

Kommentera

