Skip to content

Dag 02 – Min första kärlek

15 november, 2010

Han hette Alexander, och jag tyckte att han var jättesöt. Mörkt lockigt hår, bruna ögon. Vi lekte alltid tillsammans på dagis. Vid ett tillfälle, på våren, skulle det tas fotografier av alla barn. Vi var finklädda och det fanns en blombukett som man fick hålla i om man ville. Det finns ett fotografi någonstans av Alexander och mig där vi står tillsammans, i skogsbacken bakom ”Rosa dagis” och jag håller i den där buketten (blommor var också en tidig kärlek).

Jag kommer inte ihåg så jättemycket eftersom jag var ganska liten, men jag kommer ihåg att Alexander satte morot i halsen och att någon i personalen vände upp-och-ner på honom och dunkade honom i ryggen tills han hostade ut morotsbiten. Och att vi skulle leka utomhus en gång, vi lekte att vi var djur från ett barnprogram vi sett och åt löv och blad. Inte så smart att välja liljekonvaljblad då kanske…

Allt var frid och fröjd tills Hon dök upp. Hon hette Ebba och kom från en rätt rik familj (hennes mamma har förresten hånglat med min pappa när de båda var unga och bodde i Ålsten). Jag minns henne som ganska korkad, men det kan ju vara för att hon var ett år yngre än jag och går man på dagis är det rätt mycket. Hursom, hon blev naturligtvis förtjust i Alexander. Jag kommer ihåg att vi grälade om vem som skela vara Marion när vi skulle leka Robin Hood. Senare blev det förstås värre – mobbing kan faktiskt ske även på dagis, tyvärr. Jag har ett otroligt tydligt minne av att mamma och jag kommer dit på morgonen, och möts av Ebba som skriker ”Nu kommer Älvan, spring och göm er!” och alla barn som var där sprang till madrasskåpen och gömde sig. Mamma har berättat att hon blev fullkomligt rasande eftersom dagispersonalen inte reagerade. Hon sprang efter barnen, ryckte ut dem ur skåpen och talade om att så där gör man minsann inte.

Kärlek nummer två, Niklas, var jag faktiskt ihop med i nästan två år. Han hade också mörkt, lockigt hår men blå ögon. Vi gick i lågstadiet när vi blev ihop, och senare gick vi i gymnasiet tillsammans. Han gillade inte flätor.

Naturligtvis blev jag kär jämt och ständigt, precis som alla andra, men jag hade liksom aldrig någon tur med det där. Nästa kille jag var ihop med hette Jonathan och var ett år yngre än jag. Vi spelade blockflöjt båda två och träffades då vi båda spelade i en föreställning som kulturskolan satte upp. Vi var också med i samma lajvförening ett tag. Jag tror att jag gick i åttan när vi var tillsammans, men jag är inte helt säker. Jonathan är även den första jag kommer ihåg att jag kysst.

No comments yet

Kommentera

