Skip to content

Dag 01 – Om mig

14 november, 2010

Jag har lite svårt att förstå vad som egentligen menas – ska man skriva om vad, vem eller hur man är? Det första är onekligen lättast, det andra svårt men intressant för andra att läsa och det sista framgår väl om man träffas, tänker jag. Så vi börjar med den lättaste.

Vad är jag?
Förutom de uppenbara (människa, bloggare, kvinna) kan vi lägga till långhårig, student, fru, syster, dotter, kattägd, grönögd, lång, närsynt, hypersomniker, biblioholist, tedrickare och nörd inom så många områden att jag inte orkar räkna upp dem. Bland annat.

Hur är jag?
Ska man tro västerländsk astrologi (vilket jag inte gör) är jag: ambitiös, disciplinerad, försiktig, humoristisk, praktisk, reserverad och tålmodig men också fatalistisk, missunnsam, olycklig och pessimistisk.
Tittar man istället på den kinesiska astrologin är jag en god ledare som får saker gjorda, men som gör dem för min egen vinnings skull. Jag är också skrytsam och har ett stort självförtroende, samt mår bäst sena kvällar.
Hur mycket stämmer det här in på mig? Ungefär lika bra som alla andra tecken gör. Jag är visserligen ambitiös, men inte särskilt disciplinerad, ganska pessimistisk men inte missunnsam och jag mår visserligen bäst på kvällen men har inte något uppblåst självförtroende.
Flera års mobbing har gjort mig misstänksam och osäker och jag vågar sällan lita på att folk verkligen tycker om mig och vill mig väl, men det har också gjort att jag inte funderar så mycket över om jag är ”konstig” eller hamnar utanför normen – jag är helt enkelt van vid att vara den där som står lite vid sidan av och tittar på. Flera av mina vänner tycker också att jag är rätt underlig, men så länge de samtidigt tycker om mig så gör det mig ingenting.

Vem är jag?
Det försöker jag fortfarande komma fram till, och jag misstänker att det är ett livstidsprojekt att göra det. Ibland tror jag att jag har kommit på det men den känslan försvinner ganska snart igen. Jag är för det mesta rätt nöjd med den jag är och skulle inte vilja byta bort mig, även om jag kunde behöva en liten omprogrammering när det gäller vissa delar.

(Jag är stenbock, och född i tuppens år, för er som undrar.)

2 kommentarer leave one →
  1. 14 november, 2010 18:50

    Jag tycker inte att du är så värst underlig, men det kanske snarare beror på att normen inom vår vänskapsgrupp är underlig och därför normal för oss?

    • 15 november, 2010 15:28

      Så kan det ju vara förstås. Jag är bara så van vid att nya människor tycker att jag är väldigt underlig.

Kommentera

