Skip to content

H-ordet

6 juli, 2010

För en tid sedan lyssnade jag på en radiodokumentär som heter ”Som en hora – eller tio gånger jag kallats för hora”. Det är en mycket bra dokumentär som tydligen har fått Ikarospriset. När det är så varmt som det är nu har jag, trots min sjukdom, väldigt svårt att sova och igår kväll kom jag att tänka på den där dokumentären. När jag lyssnade på den första gången kunde jag inte påminna mig att jag någonsin blivit kallad hora själv, men just igår mindes jag plötsligt följande:

Jag hade varit på scoutläger och träffat en kille som jag blev kär i. Vi blev ihop, och i slutet av sommaren var vi på bio tillsammans med några andra. Ingenting konstigt. På måndagen efter kom en av mina klasskamrater fram till mig och sa att en annan klasskamrat hade sett mig och min kille på stan. ”Han sa att du såg…” och här sviker mitt minne mig. Han sa att du såg billig ut? Han sa att du såg ut som en hora i de där kläderna? Jag kommer faktiskt inte ihåg den exakta formuleringen, annat än att det är en av mycket, mycket få gånger (om det inte är den enda) som jag fått höra något sådant. Jag hade haft på mig ett par svarta tajts och en lite längre svart ärmlös polotröja, ett beigefärgat skärp i midjan.

Jag var elva år den sommaren.

Är det inte rätt konstigt av en elvaåring att säga något sådant till en annan?

No comments yet

Kommentera

