Skip to content

Varför gör de så?

12 april, 2010

Idag är vi lite sega här i förorten. Min förkylning övergick nästan omedelbart i hosta i vanlig ordning och trots att jag fått hostmedicin utskriven (Cocillana Etyfin) och trots att alla jag känner anser att det är ett mirakelmedel har jag inte fått sova särskilt mycket. Hostar gör jag ändå, tydligen. Maken kan inte sova när jag hostar, katterna flyr åt alla håll och själv blir jag snart galen av det. Pga sagda seghet ägnade jag förmiddagen åt att slösurfa och titta på två avsnitt McLeod’s Daughters. Jag är inne på säsong nummer sju och även om jag tycker att serien tappade stinget när Tess försvann så vill jag se färdigt alla åtta säsonger. Hursomhelst, i ett av avsnitten ställer de till med ”medeltids”marknad för att samla in pengar till folk som drabbats av den rådande torkan.

Ni noterade citationstecknen va? Marknad skulle jag nog kunna kalla det, men särskilt medeltida var det ju inte. Kläderna som huvudrollsinnehavarna tvingas bära är rent gräsliga och har mycket lite med historisk dräkt att göra.

Problem nummer ett: de få historiska spår som står att finna i dräkterna andas mer renässans än medeltid. Det här är mycket vanligt förekommande, tiden före 1500-talet får ofta representeras av en viss typ av kläder (här finns ett bildspel från avsnittet, notera särskilt bild nummer tre).

Problem nummer två: det är nästan alltid syntetmaterial som används. Och inte de som liknar äkta vara, nej, så syntetiskt som möjligt ska det vara!

En intressant sak som gäller de flesta ”historiska” filmer och tv-serier är att de bästa dräkterna oftast sitter på birollsinnehavare eller statister. I det senare fallet tror jag att det beror på att intresserade nördar ofta anlitas som statister. I fallet McLeod’s har faktiskt en av de mindre rollerna en klänning som möjligen är acceptabel och som skulle gå att sy om till något klart godkänt, men huvudrollsinnehavarna har det sällan!

Varför är det såhär? Är det verkligen så svårt att göra en liten smula research och sedan göra det bästa av den budget man har? Nuförtiden finns det både artiklar i ämnet och massvis med konstverk att titta på på nätet.

Jag får väl helt enkelt skylla mig själv som har ett intresse, och i fortsättningen hålla mig till engelska kvalitetsproduktioner (BBC).

No comments yet

Kommentera

