Skip to content

Sömnundersökningen

5 april, 2010

De som följt mig ett tag vet att jag har svåra sömnproblem. Jag sover helt enkelt för mycket. Har svårt att vakna och somnar på olämpliga platser (jobbet) vid olämpliga tillfällen (på möte). Efter sisådär sju-åtta års problem fick jag äntligen, för ett par veckor sedan, genomgå en undersökning. Under två timmar sattes det fast ett antal elektroder på huvudet, i ansiktet, på bröstet och på benen. Till slut såg jag ut som en cyborg och med en stor väska på höften (mätutrustningen skulle ju också med) fick jag till slut gå hem med uppmaningen att ”sova som vanligt”. Hur de nu hade tänkt sig att det skulle gå till vet jag inte – man sover inte särskilt bra med alla dessa grejer på sig och jag hade ny tid på sjukhuset vid halv åtta dagen därpå.

Som om det inte vore nog med alla sladdar hade jag också en tjusig mössa på huvudet. Med hakband och allt. Ni som sett ”Luftslottet som sprängdes” vet hur den ser ut; Lisbeth Salander har nämligen en exakt likadan på sig när hon opererats. I denna mundering tog jag mig hem. Kommunalt.

Har man dessutom en ungkatt hemma får man barrikadera sig i biblioteket och försöka sova där eftersom man annars riskerar att någon biter sönder utrustningen. Själva sovandet gick rätt dåligt trots detta för jag vaknade varje gång jag vände på mig och varje gång någon av katterna tjöt utanför dörren (de turades om hela natten).

Morgonen därpå kunde jag konstatera att jag hade fått skavsår av syresättningsmätaren och att jag inte var ens i närheten av utsövd.

Väl tillbaka på sjukhuset togs en del elektroder bort medan andra lades till innan mössan åter åkte på och det var dags för dagens första lur. Jag fick lägga mig i ett ljudisolerat mörkt rum med tillsägelsen att sova. Inga problem. Efter tjugo minuter blev jag väckt. Detta upprepades tre gånger med två timmars mellanrum och jag somnade naturligtvis varje gång.

Sedan var det bara att gå hem och vänta på resultatet. Det kom till remitterande läkare i torsdags men jag kunde inte svara i telefon då så jag får vänta till på tisdag. Hoppas att de kom fram till någonting användbart.

One Comment leave one →
  1. 13 april, 2010 07:23

    Har du fått något svar än?

Kommentera

