Skip to content

Chokladcheesecake

18 mars, 2010

För att se om det kan hjälpa mot min enorma trötthet har jag bestämt mig för att testa LCHF. Hittills har jag småförsökt den senaste veckan men inte kommit igång på riktigt förrän igår. Jag tänkte ge det två veckor och om det inte hänt ett dugg på den tiden tänker jag återgå till mina vanliga kostvanor, dock med lite mindre kolhydrater än tidigare.

Eftersom vi ska ha folk här på middag imorgon tänkte jag att jag skulle testa receptet på chokladcheesecake som finns i Annika Dahlqvists bok ”Anta din viktigaste utmaning” (pocketupplagan, taget från hennes kokbok).

Recept
8-10 personer

150g mkt finhackade nötter
50g smör
4 ägg
3 dl grädde
200g färskost (typ philadelphia)
300g mörk choklad (70-85% kakao)
1 msk ekologiskt vaniljpulver
Socker, sockerersättning el. dyl motsvarande 3-5 msk (kan uteslutas)

Smält smöret och blanda med nötterna. Täck botten av en springform med bakplåtspapper och tryck ut nötblandningen i denna. Grädda i 225 grader tills den fått fin färg (i min ugn tog det 10-15 min).

Smält chokladen.

Dela äggen i gulor och vitor. Vitorna vispas till hårt skum, äggulorna vispas med färskosten, vaniljen och det eventuella sötningsmedlet. Vispa grädden hårt.

Blanda grädde och choklad till en jämn smet (lite i taget av det ena i det andra…). Vänd ner äg- och ostblandningen och sedan äggvitorna. Häll över nötbottnen och ställ i kyl/frys över natten.

Jag gräddade min i ugnen, 160 grader, i 40-60 min istället eftersom jag ville ha en gräddad cheesecake. Den blev väl inte toksnygg men annars var det inga konstigheter.

Kommentarer:
Jag använde mig av Fazers ögonchoklad Premium med en kakaohalt på 70%. Vid en innehålsberäkning på minmat.net fick jag följande fördelning:

11% kolhydrater
7% protein
82 % fett

Eftersom jag schablonräknade mängden ägg (50g/ägg) och grädde (1 dl =100g) kan mängden proteiner och fett vara lite högre än vad som angivits.

Eftersom jag tyckte att konsistensen och sötman kunde ha varit bättre räknade jag på skoj ut hur fördelningen skulle se ut om jag bytte ut chokladen mot 100g kakao och 60g (1 dl) rent strösocker, vilket är den sortens kolhydrater som finns i chokladen. Fördelningen blev då följande:

10% kolhydrater
9% protein
81% fett

Total mängd kolhydrater: ca 100g vilket blir 6-8g kolhydrater per bit (jag uppskattar nämligen antalet bitar till 12-16 efter att ha ätit en bit av den storleken).

Eftersom jag är en nyfiken jävel var jag tvungen att ta fram mitt absoluta favoritrecept på cheesecake och se om det gick att anpassa… Med bottnen som nämnts ovan och övriga ingredienser enl. Annas mat (men mkt mindre socker, ½dl totalt) fick jag följande:

6% kolhydrater (ca 7,5 g per bit)
7% protein
86% fett

Med 1 dl socker:
9% kolhydrater (ca 8 g per bit)
7% protein
84% fett

Min något ovetenskapliga slutsats är att man gott kan laga sin vanliga cheesecake men med mindre socker i. Naturligtvis är en sådan cheesecake inte heller något man kan äta varje dag, men det är det ju inte på en vanlig diet heller…

2 kommentarer leave one →
  1. 18 mars, 2010 14:36

    Ojojoj, det där låter fullkomligt livsfarligt!

    • 18 mars, 2010 15:04

      Det var inte riktigt så gott som det låter faktiskt. Jag är lite besviken.

Kommentera

