Skip to content

Bättre än Google

15 februari, 2010

För ett tag sedan (jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang) berättade jag och maken för någon (jag kommer inte ihåg vem) om vårt bibliotek. Det är naturligtvis fullt med böcker men inte ens hälften av alla de böcker som finns i hushållet står i biblioteket. Vi förklarade detta och passade på att tillägga att det endast är facklitteratur, uppslagsböcker, ordböcker och poesi som får stå där. I samma andetag nämndes det att maken är stolt ägare till Nationalencyklopedin i halvfranskt band.Det var nu det blev intressant, för den här Någon som vi pratade med ansåg att det var fullständigt onödigt att ha uppslagsverk eftersom allting nuförtiden finns på nätet.

Nu är ju iofs nätet lite lättare att komma åt än Nationalencyklopedin om man nu inte råkar sitta i den röda fåtöljen i vårt bibliotek där man har den på armlängds avstånd (snett upp till vänster). Både maken och jag råkar gilla att ha ett uppslagsverk hemma men vi lyckades inte övertyga den här Någon om att det var bättre än internet.

Så, igår kväll, satt vi i biblioteket maken och jag. Han i fåtöljen och jag på gästsängen som också får fungera som soffa. Med varsin kopp te och en bok (jag) respektive en tidning (maken) i händerna och en skiva från Aural Hypnox i stereon. Katterna tittade in då och då. I en sådan situation vill man vare sig resa sig upp eller ha en dator i närheten. Just där och då visade sig den enorma fördelen med att ha uppslags- och ordböcker i fysisk form! Jag läser just nu ”Snow Crash” av Neal Stephenson och alla som läst den vet att om man inte är extremt kunnig i historia kan det vara bra att ha ett uppslagsverk till hands (eller för den delen en mycket allmänbildad make). Det kan också finnas vissa poänger med att ha ett engelskt-svenskt lexikon eftersom han har ett ganska avancerat språk.

Igår behövde jag bara be maken om det band i NE eller den ordbok jag behövde och så fick jag informationen bekvämt överförd till mig i fysisk form. Tusen gånger trevligare än Google!

No comments yet

Kommentera

